Korvausta kuorma-autokartellin vahingoista
Yhteistyökumppanimme TransAtlantis ostaa suomalaisten kuljetusyritysten kartellivahinkoja etukäteismaksulla. Harvalla kuorma-autoja ostaneella taholla on mahdollisuus hakea korvauksia suoraan valmistajalta itsenäisesti, joten ryhmäkanteeseen osallistuminen on hyvä valinta. Mallimme on suoraviivainen ja helppo ymmärtää, eikä sinun tarvitse odottaa rahojasi kun juristit riitelevät jopa 6 vuotta. Ette altistu tuomioistuinmenettelylle koska kumppanimme tulee ajamaan kannetta omissa nimissään.
Ota yhteyttä, tai täytä oheinen lomake ja me otamme yhteyttä!
Matti Myllymäki
045 235 83 73
matti (a) joukkokanne.fi
Vahvuutemme
1. Anonyymiteetti
TransAtlantis ajaa kannetta omissa nimissään, joka vähentää tuomioistuinriskiänne.
2. Etukäteismaksu
Koska maksamme huomattavaa etukäteismaksua osaanottajille, on korvauksenne osin taattu. Korvausta ei tarvitse palauttaa vaikka kanteesta korvauksia ei saataisikaan pitkän oikeustaistelun tuloksena.
3. Ilmainen
Osallistuminen on ilmaista. Me maksamme teille, ja näinhän sen tulee ollakin. TransAtlantis kantaa tuomioistuinriskin puolestanne. TransAtlantis myös maksaa lakimiesten ja analyytikkojen kustannukset.
4. Tuki
Autamme myös dokumentaation tekemisessä aina ajoneuvolistauksista teknisten tietojen hankintaan. Täytämme kaiken dokumentaation tarvittaessa puolestanne, ja hallitsemme dokumentaation. Joissain tapauksissa pystymme tarjoamaan jopa apua arkistojen läpikäyntiin!
5. Suomalaisen lakiasiantoimiston tuki
Tukenamme on suuri suomalainen lakiasiantoimisto joka vahvistaa dokumentaation pätevyyden ja voi tarvittaessa vastata tarvittaessa kaikkiin juridisiin kysymyksiin prosessin eri vaiheissa.
Rekkakertellin taustaa
Man paljasti vuonna 2011 olleensa osallisena useiden valmistajan kartellia. Tämä johti tutkimukseen usean kurma-autonvalmistajan tiloissa ja EU komission ilmoitukseen 18.1.2011 meneillään olevasta tutkimuksesta. Tutkinta sai todennäköisesti alkunsa MAN:in ilmoituksesta, koska MAN tutkinnan edetessä sai vapautuksen sakoista ns. pilliin puhaltajan statuksella.
Kartellin koko päätö on luettavissa täältä.
Marraskuussa 2014 Komissio vahvisti epäilynsä ja kertoi tutkivansa useaa valmistajaa osallisuudesta kartelliin. Vuoden 2016 Heinäkuussa julkaistiin neuvoa-antavan komiten arvio, että kartelli on tapahtunut, ja jo seuraavana päivänä komitea toteaa sakottaneensa kartellin myöntäneitä valmistajia eli Volvo/Renault, MAN, DAF, IVECO ja Daimler/Mersua lähes kolmella miljardilla Eurolla, vapauttaen MAN:in sakoista ns. pillin viheltäjä säädöksen myötä.
Scanian osuus kartellissa
Scania ei tehnyt yhteistyötä komission kanssa kartellin piiristä, joten sen osuus kartelliin ei kuulunut päätöslauselman piiriin. Syyskuussa 2017 EU komissio tuomitsi myös Scanian osalliseksi kartelliin tutkimuksensa perusteella. Scania määrättiin tutkimusten perusteella yli 880 miljoonan euron sakkoihin. Scania kuitenkin valitti EU:n päätöksestä Helmikuussa 2018.
Valitus on edelleen vireillä, mutta sen ei odoteta muuttavan lopputulosta, ja tuomioistuimen odotetaan tekevän lopullisen päätöksensä lähiaikoina. Erikoista tapauksessa on, että sekä MAN, joka selvisi ilman sakkoja, sekä Scania ovat osa Volkswagen konsernia.
Rekka-kartellin korvausten suuruus
Kartellikorvausten suuruudesta ei ole saatu julkisuuteen tietoja. Saksassa oikeus päätti, että valmistajat ovat velvollisia korvauksiin. Oikeus yksioikoisesti totesi valmistajien vastuussa korkeammista kustannuksista, eikä hyväkynyt valmistajien puolustusta kustannuksen vyöryttämisestä kuljetusliikkeiden asiakkaille.
Kyseinen oikeudenkäynti soviteltiin myöhemmin, eikä korvaussummaa ilmoitettu julkisuuteen. Oikeus myös totesi että kartellihinnoittelu on voimassa ainakin yhden vuoden kartellin päättymisestä, koska hinnat eivät tasaannu nopeasti kartellin vaikutuksesta. Tosin useat lainoppineet arvioivat kartellin hintavaikutuksen olevan paljon pidempikin, sen laajuudesta ja pituudesta johtuen.
Jopa DHL kertoo asiakaslehdessään mahdollisuudesta kompensaatioon kartellivahingoista.