Suomalaisille bussiyhtiölle sakot kartellista

Suomalaiset bussiyhtiötä ja Matkahuolto saivat 4,3 miljoonan euron sakot matkapalveluiden ja erityisesti rahtipalveluiden osalta. Matkapalveluiden kartelli kesti Kuluttaja- ja kilpailuviraston mukaan joulukuusta 2010 syyskuuhun 2012, ja rahtipalveluiden kartelli joulukuusta 2010 joulukuuhun 2015.

Päätöstä voidaan pitää erikoisena siinä mielessä, että Matkahuolto on sen palveluita tuottavien yritysten omistama yhteisyritys. Markkinaoikeuden mukaan se oli kuitenkin määräävässä markkina-asemassa suhteessa uusiin markkinoilletulijoihin kun se ei päästänyt ulkopuolisia toimijoita kuljettamaan sen rahtia ja mukaan sen lipunmyyntialustaan.

Kartellikanteen tutkintapyynnön jättänyt Onnibus on kanteen alkamisen jälkeen vaihtanut omistajaa, ja uusi omistaja Koiviston Auto oli ykisttäisistä toimijoista suurin sakotettu taho 2,3 miljoonan euron sakolla. Ainoastaan Matkahuolto sai suuremmat 4,3 miljoonan euron sakot ja muut toimija muutamien satojen tuhansien eurojen sakot.

Päätös sotii hieman oikeustajua vastaan, koska kyllähän pakettiliiketoiminnassa ja matkustajaliiketoiminnassa. Voiko koko toimiala tosiaan olla yhden toimijan, matkahuollon varassa. Ajastettu logistiikka rahtipuolella on tuttua, joten miksi matkahuoltoon kuulumattomat linja-autoyrittäjät voisi tarjota palveluaan heille?

Lue Taloussanomien uutinen aiheesta täältä ja KKV:n alkuperäinen tiedote vuodelta 2017 täältä.