Kuorma-autovalmistajille lähes kolmen miljardin sakot kartellista

Heinäkuussa 2016 Euroopan komissio sakotti kuorma-autovalmistajia lähes kolmella miljardilla. Sakot olivat EU:n tähän asti suurimma sakot. Kartellin pituus 14 vuotta ja sen ympäristövaikutukset vaikuttivat olennaisesti sakkojen suuruteen.

Sakot valmistajittain olivat seuraavat

 Alennus yhteistyöstäSovittelualennusLopullinen sakko
MAN100%10%0
Volvo/Renault40%10%670 448 000 €
Daimler30%10%1 008 766 000 €
Iveco10%10%494 606 000 €
DAF10%752 679 000 €
Yhteensä2 926 499 000 €

Mistä kartellissa sovittiin?

Ensinnäkin kartellissa määriteltiin autojen tehdashinnoittelua. Jokaisen maan omaan hinnoitteluun ei puututtu, mutta tehdashintojen asettaminen ennen jakelijaa on rajoittanut kilpailua omalta osaltaan.

Toisekseen kartellissa sovittiin Euro3 – Euro5 standardien markkinoilletulon aikataulusta. EU tuomioistuin piti toimintaa erityisen paheksuttavana, koska kyseessä oli ympäristön kannalta haitallinen toimi.

Kolmannekseen valmistajat sopivat uusien EURO standardien kustannusten siirrosta asiakashintoihin. Näin ollen kilpailutilannetta uusien EURO standardien osalta ei syntynyt.

Lue EU komission tiedote aiheesta täältä.