SUOMALAISILLA KULJETUSYRITYKSILLÄ ON SATOJEN MILJOONIEN SAATAVAT REKKAKARTELLISTA

Lehdistötiedote 7.5.2020

Suomalaisilla kuljetus- ja maanrakennusalan yrityksillä on oikeus vaatia korvausta ajoneuvovalmistajilta, jotka osallistuivat rekkakartelliin Euroopassa vuosina 1997−2011. Kartellista yli 3,8 miljardin sakkoihin tuomitut kuorma-autonvalmistajat olivat muun muassa koordinoineet hintoja sekä sopineet uusien EURO-päästöstandardien vaatimien tuotekehityskustannusten siirrosta tehdashintoihin.

Tuhannet kuljetusliikkeet ympäri Eurooppaa ovat jo vaatineet korvauksia kuorma-autonvalmistajilta eri tavoin.  Suomessa ensirekisteröitiin kartelliaikana yli 67 000 kuorma-autoa, joihin kartelli on voinut myös vaikuttaa korvaukseen oikeuttavalla tavalla.

Kahden kansainvälisen omaisuudenhoitoyhtiön perustama TransAtlantis tarjoaa kuorma-autoja ostaneille tai liisanneille yrityksille mahdollisuuden myydä näiden vahingonkorvaussaatavat TransAtlantikselle. Auton ostajan valinnasta riippuen hinta voi olla kiinteä etumaksu tai se voi koostua kiinteästä etumaksusta ja oikeudenkäynnin tuloksesta riippuvasta hinnan osasta.

Suomessa TransAtlantiksen yhteistyökumppanina toimii Joukkokanne.fi. Sen edustaja Matti Myllymäki kertoo, että, korvauksen hakeminen TransAtlantiksen kautta on kuljetusyhtiölle riskitöntä. TransAtlantis ajaa kanteen omissa nimissään ja omalla riskillään eivätkä autonomistajat joudu maksamaan oikeudenkäyntikuluja, vaikka autonvalmistajia ei tuomittaisikaan korvauksiin.

TransAtlantiksen tarjous on avoinna kaikille yhtiöille, jotka ovat hankkineet tai liisanneet yli kuuden tonnin painoisen Volvo-, Renault-, DAF-, Mercedes-Benz-, Iveco- tai Man-merkkisen kuorma-auton vuosina 2001−2011.

Auton hankinnasta pitää löytyä lasku, tilausvahvistus, leasing- tai hankintasopimus. Rahoitettujen autojen asiakirjoja voi pyytää myös pankista tai rahoituslaitoksilta.

Myllymäki muistuttaa, että kartellin hintavaikutus on saattanut jatkua vielä kartellin jälkeen. Sen vuoksi TransAtlantiksen kanteeseen osallistuvilta yrityksiltä voidaan ottaa mukaan korvaussaatavia myös kartelliajan jälkeen hankituista autoista.  Niistä ei kuitenkaan makseta etumaksua.       

Scania on kuorma-autonvalmistajista ainoa, joka ei ole myöntänyt osallisuuttaan kartelliin ja joka on valittanut EU-komission rikkomuspäätöksestä.  TransAtlantis hyväksyy myös Scanian kuorma-autoihin liittyviä korvaussaatavia, mutta niistä ei makseta etumaksua ennen kuin Scanian osallisuus kartellissa on ratkaistu.     

LISÄTIETOJA: Matti Myllymäki, Joukkokanne.fi, joka on TransAtlantiksen yhteistyökumppani Suomessa. Puhelin 045 235 8373 ja matti@joukkokanne.fi

www.joukkokanne.fi