Eteenin ostajille sakot kartellista

EU kilpailukomissio on sakottanut Orbia, Clariant and Celanesea yhteensä 260 miljoonalla eurolla. Westlake vapautettiin sakoista pillivihellyssäädöksen perusteella. Ostajat sopivat yhteistyöstä mahdollisimman alhaisen raaka-ainehinnan takaamisesta vuosine 2011 – 2017. Kartelli on sinällään poikkeuksellinen, että se kohdistui raaka-aineen ostamiseen, ei myyntiin kuten tyypillistä kartelleille. Kyseessä on kuitenkin kilpailua rajoittava toimi, joka on kartellin alainen. Tiedote luettavissa kilpailukomission […]

Read More

Volkswagen määrättiin ostamaan takaisin dieselhuijausauto

Käänteentekevässä oikeusjutussa Saksan korkein oikeus määräsi, että Volkswagen Saharan ostajalla on oikeus palauttaa ostettu auto vähennettynä arvonalenemalla. Näin ollen tämän auton kohdalla auton ostohinta käytettynä vuonna 2014 oli 31 500 € ja se lunastetaan takaisin 25 600 € hintaan. Lue lisää suomeksi Moottorin artikkelista. Lue lisää täältä, ja jätä yhteystietosi.

Read More

Myös Mersu syyllistynyt päästöhuijauksiin?

Kansainvälinen lakiasiaintoimisto PGMBM on rakentanut ryhmäkannetta Mersun omistajaa, daimleria vastaan Isossa Britanniassa. Kanne liittyy Mersedeksen vuonna 2017 tekemään lähes kolme miljoonaa autoa kattavaan takaisinkutsuun. Seuraavana vuonna Saksassa viranomaiset totesivat Mersun käyttäneen laitonta päästömittauksia huijaavaa ohjelmistoa 280 000 autossa. Mersu sovitteli vahingonkorvauksen saksan syyttäjänviraston kanssa, ja maksoi 870 miljoonan euron sakot. PGMBM arvioi, että korvaus per […]

Read More

SUOMALAISILLA KULJETUSYRITYKSILLÄ ON SATOJEN MILJOONIEN SAATAVAT REKKAKARTELLISTA

Lehdistötiedote 7.5.2020 Suomalaisilla kuljetus- ja maanrakennusalan yrityksillä on oikeus vaatia korvausta ajoneuvovalmistajilta, jotka osallistuivat rekkakartelliin Euroopassa vuosina 1997−2011. Kartellista yli 3,8 miljardin sakkoihin tuomitut kuorma-autonvalmistajat olivat muun muassa koordinoineet hintoja sekä sopineet uusien EURO-päästöstandardien vaatimien tuotekehityskustannusten siirrosta tehdashintoihin. Tuhannet kuljetusliikkeet ympäri Eurooppaa ovat jo vaatineet korvauksia kuorma-autonvalmistajilta eri tavoin.  Suomessa ensirekisteröitiin kartelliaikana yli 67 000 […]

Read More

Avoin työpaikka – Myyjä

Ostamme eurooppalaisen toimijan lukuun kuorma-autovalmistajien kartellista aiheutuneita vahinkoja suomalaisilta yrityksiltä. Kuorma-autovalmistajat olivat kartellissa vuodet 1997 – 2011, josta johtuen vahingon kärsijöillä on oikeus hakea korvausta aiheutuneesta vahingosta. Lisää tietoa sivuiltamme täältä. Työnkuva: Työ on luonteeltaan puhelinmyyntiä, ja toisinaan asiakkaat saattava haluta tavata. Työ on itsenäistä ja sitä voi tehdä joustavasti oman kiinnostuksen mukaan. Myyntityössä kun […]

Read More

Autojen merikuljetusten kartelli

Kartellin kohteena oleva palvelu koskee uusien moottoriajoneuvojen eli henkilöautojen, kuorma-autojen, erikoiskorkeiden ajoneuvojen ja raskaiden ajoneuvojen avomerikuljetuksia. Kartellin katsotaan aloittaneen toimintansa 18. lokakuuta 2006 ja kartelliin päättyi 6. syyskuuta 2012, jolloin komissio aloitti yllätystarkastukset yhtiöiden tiloihin. Kartellissa oli mukana käytännössä lähes kaikki suurimmat autojen kuljetuksiin erikoistuneet laivayhtiöt. ja he saivat yhteensä 400 miljoonan Euron sakot kilpailukomissiolta. […]

Read More

Covid19 eli koronavirusryhmäkanne valmistelussa Tirolin aluehallintoa vastaan

Tirolin alueelta, ja erityisesti Ischgl kylästä on kotoisin todella suuri osa Eurooppalaisista koronatartunnoista. Nyt aluehallintoa syytetään ahneudesta ja hitaista toimenpiteistä epidemian hoidossa. Se esimerkiksi ei sulkenut joukkotapahtumia eikä asettanut minkäänlaisia rajoituksia alueelle vaikka tieskin epidemian laajuudesta alueella. Myös Suomeen Tirolin alueelta on tullut muunmuassa 17 oululaista lääketieteen opiskelijaa joiden sairastumisen vuoksi toistasataa opiskelijaa päätyi karanteeniin. […]

Read More

Englannissa oikeus päätyi Volkswagenin ostajien puolelle

Noin 90 000 EA189 mottoorilla varustetun auton ostajaa voittivan ensimmäisen oikeusasteen kiistan englantilaisessa oikeusistuimessa. Siinä oikeus siis määritti, että asennettu huijauslaite johti kuluttajaa harhaan. Vaikka Volkswagenin korvausvelvollisuutta ei vielä määriteltykään, on selvää että jatkossa VW ei voi kiistää hujausohjelman vaikutuksia. Se, onko kuluttajalle syntynyt vahinkoa tullaan ratkaisemaan vasta paljon myöhemmin. Lue BBC:n uutinen aiheesta täältä. […]

Read More