Raskassarja lehdessä artikkeli rekkakartellista

Helmikuun 7. 2020 julkaistussa Rakassaraja lehdessä oli pitkä ja hyvin kirjoitettu artikkeli rekkakartellista Artikkelin pääsee lukemaan myös netistä ja artikkeli löytyy sivuilta 32-33. Linkki artikkeliin: https://issuu.com/raskassarja/docs/raskassarja-lehti_1-2020 Lue kaikki kuorma-autokartelliin liittyvät uutisemme täältä

Read More

Diesel autojen ostajille yli 800 miljoonan euron korvaukset Saksassa

Suomessa edelleen vähemmälle huomiolle jäänyt Dieselgate oikeudenkäynti on saanut päätöksen 400 000 VAG ryhmän Diesel autoja ostaneelle yksityishenkilölle. Korvaukset vaihtelevat mallin ja vuosimallin mukaan 1350 € ja 6257 € välissä. Yhteensä maksettavaa Volkswagenille tulee noin 830 miljoonaa euroa. Yhdysvalloissa maksettavaa on tullut huomattavasti enemmän, ja kokonaiskustannus päästöhuijauksesta noussee yli 30 miljardin. Voitte lukea lisää DW:n […]

Read More

Dieselgate oikeudenkäynnit lisääntyvät euroopassa

Amsterdamin alueoikeus on antanut luvan Hollantilaiselle yhdistykselle kerätä joukkokanne Volkswagenia vastaan Volkswageniin liittyen. Ennakko-odotuksista huolimatta yhdistys ei ota ulkomaalaisia kantajia mukaan kanteeseen, vaan se on suunnattu ainoastaan hollantilaisille vahingonkärsijöille. DerClaim on kannetta varten perustettu yhdistys, joka on hyvin yleinen tapa järjestää joukkokanne Keski-Euroopassa. Lue muut Dieselgate uutisemme täältä.

Read More

Ensimmäinen Ryhmäkanne suomessa

Kuluttajavirasto on Suomessa ainut taho joka voi nostaa joukkanteen, ja se on nyt ensimmäistä kertaa valmistelemassa käyttämään oikeuttaan. Kohde on pikavippejä kohtuuttomin koroin myöntäneet J.W yhtiöt Oy ja Euro24 Finance Oy. J.W yhtiöt teki vuonna 2018 30 miljoonan euron liikevaihdolla lähes 20 miljoonan euron tuloksen. Euro24Finance taasen teki 3,2 miljoonan euron tuloksen, mutta ei julkaise […]

Read More

Dieselgate oikeudenkäynnit alkoivat Saksassa

Saksan ensimmäinen joukkokanneoikeudenkäynti on alkanut. Kuluttajajärjestön järjestämään kanteeseen on liittynyt 450 000 ihmistä, jotka vaativat korvauksia Volkswagenilta. Kuluttajat ovat vahvoilla, koska useat yksityiset ihmiset ovat jo hakeneet korvauksia oikeusteitse suoraan, ja useat heistä menestyksekkäästi. Tapauksen monimutkaisuuden ja laajuuden vuoksi käsittelyn odotetaan kestävän useita vuosia. Lue Taloussanomien arikkeli täältä

Read More

Puutteellinen Dokumentaatio haasteena ensimmäisissä kanteissa

Toukokuussa 2019 Amsterdamin käräjäoikeus määräsi ryhmäkanteen järjestäjät dokumentoimaan vaateensa paremmin. Oikeuden vaade dokumentaation suhteen oli Mitkä ajoneuvot oli hankittu kartelliajanjaksona Milloin, miten ja keneltä autot oli kartellijaksona ostettu, liisattu, vuokrattu ja milloin niitä oli käytetty Milloin autojen omistusajanjakso päättyi, eli hallintaperiodi Oikueden määäräämä takaraja dokumentaation parantamiseksi oli 18 syyskuuta 2019. Joukkokanne.fi jää jännityksellä odottamaan osapuolten […]

Read More

Kilpailu- ja kuluttajavirasto herkkänä – Leipuriliitolle sakko

Korkein Hallinto-oikeus antoi Leipuriliitolle 30 000 euron seuraamusmaksun liittyen sen viestintään hinnankorotuksista.   Leipuriliitto oli vuosina 2007-2010 kehoittanut jäsenistöään nostamaan hintoja, kun matalasuhdanne vaikutti alan kannattavuuteen samalla kuin kustannustaso oli nousussa. Liitto pyrki siis vaikuttamaan jäsenistönsä hinnoitteluun. Juuri tästä syystä Leipuriliitto sai seuraamusmaksun,   Linkki KKV:n tiedotteeseen. Linkki Kauppalehden artikkeliin.  
Read More

SKAL tiedote rekkakartelliin liittyen

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL Ry tiedotti jäsenistölleen 23.8.2019 mahdollisuudesta ottaa osaa ryhmäkanteeseen. SKAL suosittelee ottamaan yhteyttä liiton juristiehin, ja etsimään paras mahdollinen ja riskittömin vaihtoehto jäseniensä tarpeisiin. Jokaisen kuljetuliikkeen tulee ehdottomasti tehdä päätös omista lähtökohdistaan, joka onkin oikea viesti SKAL:ta. Riskiprofiili ja aika huomioonottaen. SKAL:n tiedote on luettavissa täältä. (vaatii jäsentunnukset) Lue kaikki kuorma-autokartelliin […]

Read More

Kauppalehden artikkeli kuorma-autokartellista

Kuorma-autoyrittäjät voivat hakea vielä korvauksia rekkakartellista Kauppalehti teki jatkojutun rekkakartellin tiimoilta, jossa kerrotaan mm. TransAtlantiksen mallista ja haastatellaan joukkokanne.fi toimitusjohtajaa Matti Myllymäkeä. Artikkeli oli jatkoa Kauppalehden tekemille jutuille, ja otti jälleen ansaitsemansa etusivun paikan yhteiskunnallisesta tärkäenä asiana. Jos vaikka kolmasosa autoista, noin 20 000 kpl, saataisiin mukaan, kuten esimerkiksi Slovakiassa, olisi kyseessä yhteiskunnallisestikin merkittävä rahasumma [...]
Read More