Korvauksia Volkswagen päästöhuijauksesta?
Euroopassa on useita oikeusprosesseja Volkswagenia vastaan, vaatien korvauksia käytettyjen ajoneuvojen markkinarvon heikentymisistä, ilmoitettua korkeammasta polttoaineen kulutuksesta sekä luvattua suurimmista päästöistä.
Tsekeissä paikallinen kuluttajaviranomainen on nostamassaan joukkokanteessa vaatinut EA189 mottorilla varustettujen autojen omistajille korvauksia. Tsekkiläinen käräjäoikeus päättikin samansuuruisesta korvauksesta tsekkiläisille Volkswagenin ostajille kuin Yhdysvalloissa, 8500 €per auto. Saksassa 400 000 kuluttajaa on hakenut korvauksia Volkswagenilta, ja Volkswagen onkin tarjonnut sovitteluehdotuksessaan 1 350 € – 6 257 € per auto.
Etsimme yhteistyötahoa Euroopasta, jonko kanssa voisimme hakea korvauksia myös suomalaisille Volkswagenin ostajille. Korvausten hakeminen on kuluttajalle ilmaista ja riskitöntä, sillä kaikki kulut rahoitetaa ulkopuolisen rahoittajan toimesta. Usein ostaja myy vahinkonsa, jolloin häne ei ole edes kanteessa osapuolena. Kulut vähennetään vasta mahdollisista korauksista. Jos haluatte kuulla aiheesta kun korvausten hakeminen on mahdollista, täyttäkää alla oleva kaavake, niin olemme tarvittaessa yhteydessä teihin.
Euroopassa on useita oikeusprosesseja Volkswagenia vastaan, vaatien korvauksia käytettyjen ajoneuvojen markkinarvon heikentymisistä sekä ilmoitettua korkeammasta polttoaineen kulutuksesta.
Tsekeissä paikallinen kuluttajaviranomainen on nostamassaan joukkokanteessa vaatinut EA189 mottorilla varustettujen autojen omistajille korvauksia, ja käräjäoikeus päättikin samansuuruisesta korvauksesta tsekkiläisille VW ostajille kuin yhdysvalloissa, 8500 €per auto. Saksassa 400 000 kuluttajaa on hakenut korvauksia Volkswagenilta, ja Volkswagen onkin tarjonnut sovitteluehdotuksessaan 1 350 € – 6 257 € per auto.
Etsimme yhteistyötahoa Euroopasta, joka voisi ottaa myös suomalaisten omistajien asiat hoitaakseen. Korvausten hakeminen on kuluttajalle ilmaista ja riskitöntä, sillä kaikki kulut rahoitetaa ulkopuolisen rahoittajan toimesta. Kulut vähennetään vasta mahdollisista korauksista. Jos haluatte kuulla aiheesta kun korvausten hakeminen on mahdollista, täyttäkää alla oleva kaavake, niin olemme tarvittaessa yhteydessä teihin.
Miksi suomalaiset eivät voi hakea korvauksia?
Suomessa kuluttajaviranomainen on ainut taho joka voi nostaa ryhmäkanteen. Kuluttajaviranomainen on aktiivisesti seurannut Volkswagenin toimia päästöhuijauksen osalta, ja tiedotti aiheesta jo vuonna 2015. Kilpailu- ja kuluttajavirasto seurasi Trafin kanssa Volkswagenin, Seatin, Skodan ja Audin takaisinkutsuja.
Se kuitenkin näki, että korjaustoimenpiteet ovat olleet riittäviä, eikä kuluttajalle ole syntynyt vahinkoa. Samaan päätökseen tuli kuluttajariitalautakunta, 24.11.2017 antamassaan päätöksessä. Päätöksen mukaan kuluttaja ei pystynyt näyttämään toteen auton hinnanlaskua, eikä polttoaineenkulutuksen kasvua.
Huomattavaa kuitenkin on, että Kuluttaja- ja kilpailuviranomaisen resurssit ovat rajalliset, ja ryhmäkanteen nostaminen on todella resursseja kuluttavaa. Kaupalliselle toimijalle, jonka rahoittajat ovat tottuneet ottamaan riskejä, kustannukset ja resurssit on mahdollista löytää onnistumisen tuomaa palkkiota vastaan.
Volkswagening sovitteluehdotus Saksassa koskee ainoastaan saksalaisia auton ostajia.